[Chess Computer]


#access
#analog
#ref(T4/t4_1closeup.png,nolink,right,around,T4)
TSUP{4}; is now playable online: [[Enjoy the game>Abstract Strategy Games Online]] 

- [[TSUP{4};>T4]]: The Japanese version of this page
* HISTORY [#f334fc6c]
TSUP{4}; (Transparent-Tic-Tac-Toe) is an [[Impartial Game]] invented by Masahiro Nakajima, the Curator of 'The Museum of Abstract Strategy Games,' following [[FlipFlop>FlipFlop (English)]], [[RinneTensei>RinneTensei (English)]], [[The Ring World>The Ring World (English)]] (the Award-for-Excellence-winning game at the 7th Game Competition of [[the Game Amusement Society>http://www.gameamusementsociety.org/]]) and [[Amoeba>Amoeba (English)]].
//T4 (Transparent-Tic-Tac-Toe) は、当館館長の中島雅弘による考案のImpartial Gameです。館長考案の、FlipFlop, RinneTensei、2009年にゲーム学会第7回ゲーム作品コンペ優秀賞のThe Ring World、Amoebaに続いての発表となります。
He thought of creating a new game based on Tic-tac-toe with a multi-layered board in the beginning of 2009, but it was in December 2010, when he finally released TSUP{4}; after some trial and error.
//このゲームは、2009年のはじめにマルチレーヤー・ボードを使ってTic-tac-toeを工夫できないだろうかという初期の構想があり、様々な思考錯誤の結果2010年12月に発表いたしました。
//このゲームは、2009年のはじめにマルチレーヤー・ボードを使って[[Tic-tac-toe]]を工夫できないだろうかという初期の構想があり、様々な思考錯誤の結果2010年12月に発表いたしました。

The theme of the game design is "[[Impartial Game]]," which is represented by [[nim]]. Strategy for [[Impartial Game]] tends to be conservative (=try not to lose...) by its nature but he tried to weaken this tendency as much as possible in TSUP{4};.
//TSUP{4}; デザインのテーマは、[[nim]]に代表される[[Impartial Game]]であることです。[[Impartial Game]]は、ルールの性質上、負けないようにする保守戦略が中心になってしまいます。TSUP{4}; では、できるだけそうした要素が露呈しない工夫したつもりです。
#clear

* BOARD & PIECES [#w9c779c7]
&ref(T4/t4_3board.png,nolink,T4 board);   &ref(T4/t4_3piecies.png,nolink,T4 3different kinds of pieces);

//4×4のボード上に、二人のプレイヤーが交互に駒を置いてゆきます。
TSUP{4}; is played between two opponents on a 4x4 square board. 

//駒は、写真のような3種類のものをそれぞれ16個ずつ用意します。
There are 16 units of 3 different kinds of pieces as in the photo, 48 pieces in total. These pieces are available to both the players.
//初期配置では、盤上になにも置かず、すべての駒を盤外に置いておきます。
No pieces are placed on the board when the game starts.

//手番のプレーヤーは、盤外の駒を一つ選び、盤上のマスに置きます。
Players take the following 2 actions in one turn:
+ Take one of his/her pieces from outside the board and place it at an empty square on the board, then,
+ Move a piece or a set of pieces from one square to another on the board.    

Pieces can be placed 
- at any empty squares.
- at already-occupied squares in condition that already-placed pieces are different kind(s) from the one that is going to be placed.
//-何も駒が置かれていないマスであれば、どこにでも着手できます。
//-マスの中に駒が置かれていて、これから置こうとする駒が、置かれている駒と異なる種類の駒であれば、重ねて同じマスに駒を置けます。

Accordingly, how pieces are placed at a square are 7 different ways as follows: 3 different single pieces and 4 different combination (sets) of pieces.  
//結果、ボード上に現れる駒の組み合わせは、

&ref(T4/t4_3piecies2.png,nolink,T4 combination);

//の7種類があります。

After placing a piece on the board, players move a piece or a set of pieces from a square to another.
//手番のプレーヤーは、さらに盤上の任意の駒を移動させます。

//移動は、[[Chess>Chess(欧米他)]]のQueenの動き、縦横斜めに任意の距離移動できます。
Players can choose to move either a single piece or a set of pieces together, but cannot move a single piece out of a set of pieces from a square.  

Pieces are moved as Queen in [[Chess>Chess(欧米他)]]: They can be moved any number of vacant squares diagonally, horizontally, or vertically.

Jumping over other pieces or moving to an already-occupied square is not allowed. 
//移動させる駒は、マスの中に入っている駒全てを一緒に移動なければいけません。他の駒を飛び越えたり、別の駒に重ねることはできません。

&ref(T4/t4_3moves.png,nolink,T4 operations_turn);

In the photo, the moving piece is the one that has just been placed, but it does not have to be the one: ANY pieces (single pieces and sets of pieces) on the board can be moved.
//写真の例では、置いた駒を移動させていますが、自分が置いた駒でなくても、盤上の駒はどれでも移動してかまいません。

* GOAL [#y45dc771]
#ref(T4/t4_3gameover.png,nolink,right,around,T4 end_game,50%)
The player who succeeds in placing 3 respective (single) pieces or set of pieces in a horizontal, vertical, or diagonal row wins the game.
//着手後、同じ種類の駒が縦横斜め、いずれか一列に3つ同じ種類の駒が並んだら、勝ちになります。

The player loses when he/she cannot move his/her piece(s).
//移動することができない場合は、負けになります。

The player who places 4 respective pieces or combination of pieces in a horizontal, vertical, or diagonal row loses the game.(This rarely happens.) 
//また、まずおこりませんが、同じ種類が4つ並んだら負けとします。

TSUP{4}; never ends in draw. 
//このゲームに、引き分けはありません。


//* SAMPLE GAME [#o0c324dc]

#clear
* VARIANT [#k6bbb2b3]
//駒の種類は任意に設定できます。ただし、種類があまり多すぎるとゲームがなかなか収束しません。異なるボード形状・大きさでもプレーしてみましょう。
You can try the game with four or more different kinds of pieces although the game tends not to finish in a timely manner. 
Also, playing with different shape or size of boards should be interesting.    

* NOTE [#j6ea37e0]
Copyright © Masahiro Nakajima 2010, www.nakajim.net 2010, All rights reserved.

* SEE ALSO [#sf7c5862]
#ref(T4/t4_4package.png,nolink,right,around,T4 pieces,50%)
#related
#clear
* Feedback [#ufe926bc]
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